جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۱۰
کد خبر: ۸۱۴۹۶
|
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳
اظهارنظر دو سینماگر در حاشیه برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم شهر

دولت به فیلمسازان اجتماعی و شهری اعتماد کند

یک فیلمساز معتقد است دولت در دایره محدودیت‌هایی که برای خودش به‌وجود آورده گرفتار شده، دلش می‌خواهد به فیلمسازان کمک کند و در نهایت هم باید کمک کند و دست فیلمسازان را باز بگذارد. حداقل در حوزه مسائل صرف اجتماعی که ارتباطی با موضوعات ایدئولوژیکی ندارد دست فیلمسازان را باز بگذارد تا بتوانند صادقانه به مشکلات بپردازند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حسین شهابی کارگردان فیلم روز روشن در حاشیه جشنواره فیلم شهر گفت: طبیعتا دخالت دولت و بحث سانسور نمی‌گذارد فیلمساز برداشت‌های عینی، شخصی و دقیق خود را ثبت کند و نه در مرحله  فیلمبرداری که از همان ابتدا فیلمساز در مرحله نگارش نمی‌تواند مسائل و مشکلات را بنویسد. وقتی فیلمساز می‌داند از ابتدا مسیری که می‌رود به بن بست می‌انجامد تلاش بر راه  میان بر دارد که در نهایت منتهی می شود به فیلم هایی که شما می بنید اما با توجه به میزان درک، شعور و توانایی فیلمساز مشکلات شهری به‌خصوص کلان شهری چون تهران توسط فیلمسازان ما به خوبی روایت شده است. به عنوان مثال فیلم هایی چون جدایی نادر از سیمین یا در فیلم روز روشن تلاش کردیم همگی تصویر درستی از شهر تهران ارائه دهیم و به مشکلات بپردازیم.
  
وی ادامه داد: همه مشکلات ما به سانسور و محدودیت‌ها برنمی‌گردد بخشی از مشکلات ما مربوط به هنجارهای اجتماعی و محدودیت‌های فرهنگی است.  نمی‌توانیم همانند کشورهای اروپایی مسائل و مشکلاتمان را لخت و عریان نشان دهیم و اگر بخواهیم با صراحت بیان در فیلم هایمان مشکلات را بازگو کنیم متهم به سیاه‌نمایی و سیاسی‌کاری می‌شویم. درنتیجه  فیلمساز ترجیح می‌دهد از خیر ساخت چنین فیلم‌هایی بگذرد و منظور خود را در لفافه بیان کند. لذا مردم عادی  و مخاطبان  اصلی فیلم شهری  مفهوم فیلم را نمی فهمند و احتمال دارد مخاطب عام با زبان ایما و اشاره نتواند ارتباط برقرار کند و اثر ارزش مردمی خود را ازدست می‌دهد. حتی  ممکن است فیلم در جشنواره‌های مختلف موفق شود اما با مخاطب عام ارتباط برقرار نمی‌کند به همین دلیل است که فیلم‌های اجتماعی ما به فروش خوبی دست پیدا نمی کنند.
 
به اعتقاد وی، هرچقدر فیلم‌ها خوب‌تر و ناب‌تر در جشنواره‌ها موفق‌تر، اما می‌بینیم در اکران عمومی شکست می‌خورد. فیلم معیارها فستیوالی و تخصصی را  رعایت می‌کند و می‌تواند در جشنوارها امتیاز کسب کند و نمره می‌گیرد اما مردم عادی نمی‌توانند با فیلم  ارتباط برقرار کنند.
 
وی در خصوص پیشنهادش به عنوان راهکار توفیق سینمای اجتماعی شهری  گفت: خود دولت هم با مشکلات فیلمسازان آشناست.
 
وی در خصوص میزان حمایت جشنواره از فیلم های شهری نیز توضیح داد: اصولا هر حمایتی از جانب دولت به رشد و اعتلای سینما کمک می کند. اما اگر این جشنواره هم مثل جشنواره فجر وارد حاشیه های جناحی و سیاسی نشود امیدوارم نشود چون اسم جشنواره مردمی است می تواند ماهیت خود را حفظ کند و سینماگران و مردم را جذب خود کند.
 
حسین شهابی در انتهای صحبت خود به عنوان پیشنهاد افزود: ای کاش جشنواره محل نمایش فیلم‌هایش را در یک سالن متمرکز می‌کرد وقتی همه مخاطبان جشنواره در یک محل گرد هم می‌آمدند این باعث گرم شدن فضای جشنواره می‌شد. چون تعدد سالن‌های جشنواره با توجه به فصل برگزاری آن و هم اینکه جشنواره شهر با توجه به اینکه چهار دوره از برگزاریش می گذرد جشنواره مشهوری نیست از طریق جمع شدن همه مخاطبان  در یک مکان به پرشوری  آن کمک می کرد.
 
انعکاس خوب خبرهای جشنواره در رسانه‌ها
حسین مسافرآستانه معتقد است جشنواره فیلم شهر صرف نظر از برگزاری خوبش، در راستای ارتقای فرهنگ شهروندی باید تولید داشته باشد و تعدادی از فیلم های شرکت کننده در جشنواره می بایست در راستای اهداف جشنواره باشد.
 
مدیرعامل رسانه های تصویری گفت: جشنواره فیلم شهر با اهدافی که دنبال می کند جشنواره مهمی است و ضرورت برگزاری  این رویداد  نیاز به توضیح نیست. چراکه  بخش مهمی از نیازهای شهری می‌بایست از طریق حوزه فرهنگ  بیان شود و سینما می تواند پاسخگوی این نیازهای فرهنگی باشد.
 
وی با بیان اینکه نفس برگزاری جشنواره مطابق با اهدافش باید باشد ادامه داد: اما نکته  قابل اهمیت اینکه چون این جشنواره دستی در تولید فیلم های سینمایی ندارد و فیلم های تولیدی را برای نمایش می پذیرد از این جهت تولید فیلم های شهری را کم شاهدیم. جشنواره فیلم شهر صرف نظر از برگزاری خوبش، در راستای ارتقای فرهنگ شهروندی باید تولید داشته باشد و تعدادی از فیلم های شرکت کننده در  جشنواره می بایست در راستای اهداف جشنواره باشد.
  
وی در خصوص برگزاری جشنواره تا به اکنون گفت: هم از نظر شرکت کنندگان و هم از نظر نوع برگزاری تا به حال با جشنواره گرم روبه‌رو بودیم. در روزهای گذشته در اکثر رسانه های مجازی و غیر مجازی شاهد انعکاس خوب خبرهای جشنواره بودیم و در بخش مسابقه سینمای ایران هم حرفه ای ترین ها شرکت داشته اند.
نظر شما